lørdag den 19. maj 2007

Second Life

I år 2003 begyndte den amerikanske virksomhed Linden Lab også kaldet ”The Grid” at udvikle en online verden i 3D, hvor enkelte individer fra hele verden kan mødes og dele oplevelser med hinanden. Denne kunstige verden har fået navnet Second Life og er i dag den første virtuelle verden, der har tiltrukket massiv interesse. I SL kan man finde hav, land, byer, bygninger, kasinoer, forretninger og endda sexklubber. Brugerne i SL har en avatar til at repræsenterer dem. En avatar kan være alt fra en dame til et dyr. Det er kun fantasien, der sætter grænserne. Disse såkaldte avatar styres via ens tastatur og kommandoer på skærmen. Man kan blandt andet danse og flirte med andre avatarer. Det er en ny måde at være sammen på. Kommunikation med andre avatar foregår via instant Messengers dvs. tekst. Det er én-til-én kommunikation, som giver muligheder for at ”snakke sammen” online. Her tager folk sig ikke af stavefejl, forkortelser og slang, hvilket måske kan være et problem, da det kan påvirke ens skriftlige kompetencer. Visse mennesker mener, at der er ved at opstå en ny kommunikationskultur. Denne form for kommunikation kan hjælpe en med at begå sig i SL, men sandsynligvis ikke i den virkelige verden. En af de vigtige måder vi mennesker kommunikere på er vores kropssprog, der giver socialt samvær, hvilket desværre er noget man ikke kan opnå med figurer.

Second Life har sin helt egen valuta, Linden-dollars, som kan købes hos SL´ s egen valutacentral. Man kan tjene disse Linden-dollars på flere forskellige måder. Nogle tjener penge ved at designe SL – elementer, hvorimod andre får tildelt penge ved at se på reklamer. Senere kan man veksle disse Linden-dollars til f.eks. kroner, som man kan få overført til sin egen konto, hvilket kan være et problem, da nogle ikke betaler skat af disse tjente penge. Af den grund kan man finde Skatteministeren i SL.

Enhver ny idé er baseret på inspiration, og Second Life er ikke en undtagelse. Inspirationen til denne online game kommer fra en bog, som den amerikanske forfatter Neal Stephenson skrev i 1992. Bogen hedder Snow Crash og behandler et metavers, et parallelt digitalt samfund. Men er Second Life et samfund? Eller indeholder det kun fantasi? I øjeblikket er der flere end 4 mio. brugere/indbyggere i SL. Hvad får en lære til at lave en avatar, der lejer sin krop ud til sex med andre avatarer for penge? Det kunne muligvis være fordi, at hun gerne vil gøre det i den virkelig verden, men kan ikke da nogle mennesker i vores samfund har en negativ holdning til det. I dag lever vi stadig under nogle normer og værdier, som ikke findes i SL, da folk i SL har frihed til at gøre alt. Computeren kan være et spejl af vores inderste længsler og drømme. Second Life har måske givet denne lære en chance for at udforske en af de sider, som hun besidder. Betyder det så, at vi mennesker har flere personligheder i en krop, som den amerikanske forsker Allucquére Rosanne Stone siger ifølge artiklen digitale selskabslege?

Folks tilmelding i Second Life er baseret på forskellige grunde. Nogle af dem har særdeles svært ved at finde venner i den virkelige verden og bruger derfor SL til at finde nogle. På den måde kan SL hjælpe. Andre hævder, at de kan fremfinde en glæde i Second Life, som de ikke kan finde i den virkelige verden. I tilfælde af at disse mennesker vil fremkalde denne glæde igen og igen, så kan det medfører afhængighed af spillet. En anden ulempe ved SL kan være den store frihed der er, da det på længere sigt kunne gå hen og blive et samfundsproblem. Desformedelst at folk i SL kan gøre nogle ting, som man ikke kan i den virkelige verden, hvilket muligvis kan hæve nogle folks forventninger til det samfund vi lever i. Second Life kan være et underholdende spil, men samtidig kan det også være til skade for vores liv.

Kan ens handlinger i SL påvirke ens liv i den virkelige verden? For kort tid siden blev der afsløret, at pædofile også befinder sig i onlineverden. Nogle mandlige avatarer i Tyskland har dyrket sex med mindreårige avatarer, som blev betalt for det. De mandlige deltagere i det virtuelle møde udvekslede endda virkelig børnepornografi. Udnyttelse af børnefigurer på nettet er ikke det samme som udnyttelse af virkelige børn, da man i SL udnytter nogle voksne, der har børneavatar, hvilket betyder at man udnytter voksne og ikke børn. Udveksling af børnepornografi kan gå hen og blive et problem i den virkelige verden, da det kan få antallet af udnyttelse af børn i den virkelige verden til at stige. Second Life er i dette tilfælde en trussel mod vores samfund. Desuden er cyber - sex en blufærdighedskrænkelse og en forbrydelse, som kan have alvorlige konsekvenser. De skyldige kan se frem til 5 års fængsel, hvis de bliver fundet, hvilket i virkeligheden er ret usandsynligt. Samfundets skyggesider er nu også nået Second Life. Betyder det, at der fremover vil opstå de samme samfundsproblemer i SL, som vi har i vores samfund? Eller vil der opstå nogle nye?

Ingen kommentarer: